نماد شناسی تصویری مار بر کوبه درها در هنر اسلامی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
- نویسنده زهره غلامی رکن آبادی
- استاد راهنما بهار مختاریان احمد خوشنویس
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
هنوز اهمیت نماد در زندگی بشر ناشناخته است. بیان نمادین از آغازشکل گیری زبان، جهان خود را آفریده است. این جهان بدون نماد قابل تصور نیست زیرا آن ها همه جا وجود دارند. به عبارتی هر جا که تصویری در ارتباط مستقیم با مفهومی قرار گیرد، نماد هم آن جاست. در طول تاریخ معنای برخی از نماد ها تغییر کرده و برخی بدون تغییر ادامه پیدا می کنند. یکی از مهم ترین مراحل شناخت و مطالعه آثار هنری بررسی نمادهای تصویری است که این نوع نمادها به مراتب بیش از نمادهای زبانی در معرض تغییر هستند و این تغییرات تا جایی پیش می رود که گاه تنها جنبه تزیینی آن ها به چشم می آید. به کار گرفتن نماد تصویری مار بر کوبه در، یکی از موضوعات پژوهش نشده در زمینه آثار هنری ایران است. نقش مار بر روی کوبه دلیل معنای خاصی داشته و در زمان ها و ملل مختلف جزء پرکاربردترین نقوش بوده است. مار با عناصر مختلف و اغلب به صورت تلفیقی دیده شده است. با آب، زمین، گیاه، زن، تجدد حیات و جاودانگی، مرگ و زندگی، گنج، ماه و خورشید، باروری و حاصلخیزی زمین و.... در ارتباط است. نقش مار روی کوبه در یک نماد تصویری است که به دو عنصر دیگر "در" و "کوبه" وابسته است. "در" اولین راه ورود یا خروج از بنا است. راهنمای مسیر، اولین مکان برای معرفی بنا و حافظ امنیت بنا است. با سیری در فرهنگ، اسطوره و باور های اعتقادی و اجتماعی و تاریخ هنر می توان به نقش سمبلیک و پر اهمیت در و ورودی در ذهن مردم پی برد. کوبه به جز فرهنگ ایران دربسیاری از دیگر فرهنگ های دنیا نیز دارای اهمیت است و کمتر دری بدون کوبه دیده می-شود. کوبه در تنها به عنوان یک تزیین به شمار نمی رود بلکه آن چنان که دلایل بسیار نشان می دهند، بیش از یک تزیین صرف کاربرد دارد. حتی در مواردی از روی شواهد دیده می شود که کوبه ها کاربرد دق الباب نداشته و به صورت اصلی غیر قابل انکار بر روی درهای اماکن مقدس یا با اهمیت مانند بازار و ...نصب می شده است. در این پژوهش کوشیده شده است از طریق بررسی در آثار هنری در تاریخ تصویری بر اساس اسطوره ها، باورها و آیین های مختلف و به روش ایکونولوژی (نمادشناسی تصویری) به معنای کاربرد نقش مایه ی مار بر کوبه ی در نزدیک شویم.
منابع مشابه
نشانه شناسی تصویری نقش مار در آثار احمد نادعلیان بر اساس دیدگاه پیرس
"مار" یکی از بحث برانگیزترین جانوران سمبلیک است که با عمق فرهنگ و تمدن بشر پیوند خورده و در اساطیر بسیاری از اقوام و ملل به صور گوناگون مطرح می شود. در ایران نیز این جانور حجم بسیار بالایی از نقوش را به خود اختصاص داده است. چنین به نظر می رسد که این نقش، مفهوم خاصی با خود داشته، نماد واقع می شده و با مذهب و باورهای مردم نیز پیوند داشته است. همین نکته هنرمندان را متوجه این نقش کهن کرده و باعث شد...
متن کاملنماد شناسی ِحوض در حوزه اخلاق معماریِ ایرانی اسلامی
معماری در فرهنگ های دینی و سنتی همواره مفاهیم باطنی خود را در قالب نماد ارائه داده است؛ زیرا اعتقاد براین بوده است که حقایقی در جهان وجود دارد که با زبان متعارف نمی توان آن را بیان داشت. درواقع زبانِ عبارت قاصر از تبیینِ حقایق وحیانی و معنوی است و زبانِ اشارت را باید در این وادی به کاربست. نماد، ابزاری است برای ابراز مفهومی است که از حیطه حواس ما غایب است. بیانِ نمادین به معنی ایجاد زمینه ای ادراکی...
متن کاملروش شناسی هنر اسلامی
نیاز به روش شناسی در عرصۀ علوم اسلامی ـ ازجمله هنر اسلامی ـ امری ناگزیر است که داوری و قضاوت دربارۀ چیستی هنر اسلامی و پرسش های نظری دربارۀ آن را ممکن می کند. اندیشمندان در این عرصه به روش های گوناگونی توجه کرده و هر یک بر اساس روشی خاص به این مقوله نگریسته اند؛ به طوری که استفاده از روش های فراوان، نتایج متفاوتی را به همراه داشته و بعضی تعارض ها و اختلافات در داوری چیستی هنر اسلامی مبتنی بر ای...
متن کاملآیکونوگرافی نماد پلنگ و مار در آثار جیرفت
برخی آثار باستانی، حامل ارزش ها و پیام های نهادینه ایست که بر اساس باورها و اعتقادات بشر کهن، در قالب آثار هنری و در تار و پود نقش های آن ها، تجسم یافته اند و برای درک معنایی این نقوش کهن، نیاز به شناخت مؤلفه های نمادینی است که زمانی، چون زبان کلامی، معنایی مشخص در فرهنگ های کهن داشتند و به نوعی بازنمودی از باورهای اسطوره ای بودند. در این راستا آیکونولوژی می کوشد تا مؤلفه های نمادین را که به صو...
متن کاملباژگونی مفهوم یک نماد (بررسی کهنالگوی مار در ایران و سرزمینهای همجوار)
این نوشتار تلاش دارد با نگاهی بر اساطیر و باورها و نیز نقشمایههای بهجای مانده بر روی آثار هنری، بازنمایی کهنالگوی مار را در هنر ایران و سرزمینهای همجوارش (میانرودان، مصر، هند و یونان باستان) از آغاز تا هزاره نخست پ.م پیگیری کند و در این راه با پژوهشی تطبیقی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و موزهای، به پیجویی ارتباط میان این فرهنگها بپردازد. به نظر میرسد مفهوم بنمایه مار در ...
متن کاملآیکونوگرافی نماد عقاب و مار در آثار جیرفت (هزاره سوم قبل از میلاد)
برای درک معنایی تصاویر کهن، نیاز به شناخت مؤلفههای نمادینی است که زمانی چون زبان کلامی، معنایی مشخص در فرهنگهای کهن داشتند و به نوعی بازنمایی باورهای اسطورهای بودند. در این باره، آیکونولوژی[1] میکوشد با ارائه روشی علمی در تفسیر تصاویر، معنای این مؤلفهها را روشن کند و بر اساس تحلیل و ردهبندی آیکونوگرافیک آنها، به ارزشهای نمادین فرهنگی دست یابد. مؤلفههای نمادین در نظام نمادین زبانی، خود ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023